Partner serwisu
Drogi i autostrady

Na A4 i A2 powstaną pasy dla użytkowników via AUTO

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-07-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Na A4 i A2 powstaną pasy dla użytkowników via AUTO
fot. GDDKiA
Zanim wszyscy kierowcy poruszający się po polskich autostradach zaczną korzystać z elektronicznego poboru opłat, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, GDDKiA da tę możliwość wybrańcom. Na odcinkach autostrady A2 i A4 zostaną wydzielone specjalne pasy dla posiadaczy urządzeń viaAUTO, umożliwiające elektroniczne wniesienie opłaty za przejazd.

Ułatwienia dla wybranych

Każdy użytkownik autostrady, poruszający się samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, zamiast płatności manualnej może wybrać usługę elektroniczną. W tym celu musi posiadać urządzenie viaAUTO. Już od 15 lipca pojazdy w nie wyposażone będą korzystać z oznaczonych na pomarańczowo pasów szybkiej płatności.

Do tej pory kierowcy posiadający w swoich samochodach urządzenie viaAUTO, musieli stać w kolejce do bramek z innymi kierowcami. Teraz nawet nie będą musieli się zatrzymywać. Wydzielenie pasów nie rozładuje jednak korków, gdyż niewiele jest pojazdów wyposażonych w viaAUTO. Zaledwie 2 procent całości transakcji za przejazd jest wnoszone za pomocą tego urządzenia.

Pozorne korzyści?

Za niecałe dwa tygodnie punkty poboru opłat Karwiany i Żernica zostaną na nowo oznakowane. Skrajny prawy pas prowadzący do bramek zostanie wyróżniony kolorem, a znaki pionowe poinformują, że jest on dostępny tylko dla pojazdów viaAUTO.

Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, mówi „Gazecie Wyborczej”, że wydzielenie specjalnych pasów dla kierowców samochodów osobowych płacących elektroniczne sprawi, że na pozostałych pasach zrobi się luźniej oraz zachęci innych użytkowników tras szybkiego ruchu do korzystania z elektronicznego systemu poboru opłat. Problem w tym, że dla kierowców płacących w sposób manualny będzie dostępny o jeden pas mniej, co w powiązaniu z małą grupą posiadaczy viaAUTO nie przyniesie oczekiwanej ulgi i nie zlikwiduje kolejek przed bramkami.

Dążenie do powszechnego e-myta

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz GDDKiA przygotowują się już do wprowadzenia powszechnego elektronicznego systemu poboru opłat. Na 2014 rok zaplanowano prace koncepcyjne, natomiast już w przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę systemu, który mogły rozpocząć funkcjonowanie w 2016 roku.

1 kwietnia tego roku portal „RynekInfrastruktury.pl” przedstawił koncepcję wprowadzenia powszechnego e-myta dla samochodów osobowych, która została sporządzona dla firmy Kapsch, będącej operatorem systemu viaTOLL. Opisano w niej zalety likwidacji manualnego systemu poboru opłat oraz kilka rozwiązań mających ułatwić pobór opłat. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Rewolucja na drogach opóźni się?

Jednak GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonawcę nowego systemu, co tłumaczy chęcią zlikwidowania monopolu obecnego operatora. Co ciekawe, Kapsch już teraz deklaruje gotowość do rozpoczęcia procedury wdrażania powszechnego e-myta dla osobówek. Dorota Prochowicz, rzeczniczka projektu viaTOLL informowała niedawno portal „RynekInfrastruktury.pl”, że Kapsch może rozbudować odpowiednio system w 1,5 roku.

Operator zapowiada, że nie wyrazi zgody na to, by z infrastruktury Kapscha korzystał inny podmiot. Jego umowa z GDDKiA wygasa w 2018 roku i dopiero wtedy nowy operator będzie mógł zająć miejsca obecnego. Oznacza to, że wystartowanie z elektronicznym systemem poboru opłat dla samochodów osobowych może się opóźnić, a GDDKiA zrealizuje swoje zapowiedzi z dużym opóźnieniem.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5